Komunikasi Politik Pemenangan Pasangan Bobby-Surya Dalam Membentuk Loyalitas Gen Z Pada Pilkada 2024

Abdi Verdiansyaf, Muhammad Husni Ritonga

Abstract


Pilkada has a very important role in determining the direction and leadership of a region in the modern democratic era. In addition to serving as a formal process for electing leaders, elections are also a venue for influencing and shaping public opinion. In the context of modern democracy, political communication plays an important role in influencing public opinion and building relationships between prospective leaders and voters. This research aims to analyze how the political communication of the winning pair Bobby-Surya in winning the 2024 Pilkada and how the political communication of their winners in shaping Gen Z loyalty in the 2024 Pilkada. The research method used is qualitative with a case study approach, which involves interviews with members of the winning team. The results of the study show that the Bobby-Surya pair implemented an integrated communication strategy, combining conventional and digital approaches. Through the use of social media, engaging content, as well as collaboration with influencers, they managed to attract attention and build active engagement among Gen Z. In addition, value-based campaigns and transparency contributed to the formation of young voters' loyalty.

Keywords


Political Communication; Bobby-Surya; Gen Z; Pilkada 2024

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Zuchri. Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press. Vol. 11, 2021.

Aditia, Rafinita. “Etika Diseminasi Informasi Dalam Perspektif Komunikasi Islam Dan Humanisme Di Era Digital.” Jurnal Kopis: Kajian Penelitian Dan Pemikiran Komunikasi Penyiaran Islam 4, no. 1 (2021): 10–16.

Aprlianti, Yeni Cahyani. “Terhadap Perilaku Pemilih Generasi Z Menjelang Pemilihan Presiden,” 2024.

Burasati, La aka, Laode Mustafa Husain, and Asriani. “Strategi Politik Kemenangan Surunuddin Dangga-Rasyid Sebagai Calon Bupati Konawe Selatan 2020-2025 Di Kecamatan Ranomeeto.” JAPMAS : Jurnal Politik Dan Demokrasi 1, no. 2 (2023): 84–89.

Hariyanto, Bambang, Erman Anom, and Iswadi. “Peran Teknologi Informasi Dalam Mendukung Komunikasi Politik Melalui Media Digital Dalam Industri Musik Dangdut.” Technomedia Journal 8, no. 3 (2023): 14–25.

Jayani, Dwi Hadya. “Proporsi Populasi Generasi Z dan Milenial Terbesar di Indonesia.” (2021), Diakses dari https://databoks.katadata.co.id/demografi/statistik/7ae7f59c2a738bb/proporsi-populasi-generasi-z-dan-milenial-terbesar-di-indonesia 12 Februari 2025.

Kamil, Rusdan, and Laksmi. “Generasi Z, Pustakawan, Dan Vita Activa Kepustakawanan.” BACA: Jurnal Dokumentasi Dan Informasi 9008, no. 105 (2023): 25–34.

Lestari, Indra, Iriyani Astuti Arief, and Muh.Djufri Rachim. “Partisipasi Politik Generasi Z Pada New Media Menjelang Pemilihan Gubernur Sulawesi Tenggara 2024” 7, no. 4 (2024): 2297–2308.

Maryam, and Muh. Ruslan Ramli. “Penggunaan Media Sosial Instagram @Mardanialisera Dalam Meningkatkan Elektabilitas Di Pemilihan Legislatif Tahun 2024” Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam 7, no. 2 (2024): 85–108.

Mukarom, Zaenal. TEORI-TEORI Komunikasi, 2020.

Muttaqien, M. “Konsep Komunikasi Jurgen Habermas Dalam Ide Demokrasi Deliberatif Dan Tindakan Komunikatif.” Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi VOLUME VI, no. I (2023): 51–64.

Ningsih, Putri Widia, Ruth Yessika Siahaan, Dewi Romantika Tinambunan, Ture Ayu Situmeang, Jahya Adiputra Simbolon, Dules Ery Pratama Harahap, and Murniwati Lase. “Perilaku Pemilih Gen Z Pada Pemilih Presiden Tahun 2024 (Studi Kasus Organisasi Gerkan Pramuka Mahasiswa UNIMED).” Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS 2, no. 2 (2024): 110–20.

Novita, Dona Dwi, Kasiana Sianipar, Ahmad Tamrin Sikumbang, Windi Sakila Nazwa, Alya Azra Mutia Nasution, dan Al Syahdafi. “Pola Komunikasi Politik Terhadap Generasi Z Pada Pemilu 2024.” Mandub: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora 2, no. 3 (2024): 106-115.

Nuraliza, Vadhea, Andhi Nur Rahmadi, Alvan Mubaroq, Kristiyono Kristiyono, Alisyia Putri Melani, and Anila Ifana. “Peran Komunikasi Politik Dalam Membentuk Opini Publik Menghadapi Pemilu 2024.” CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan 4, no. 1 (2024): 245–61.

Nurdin, T. Z. (2018). Komunikasi pembangunan masyarakat; sebuah model Audit sosial multistakeholder. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 1(1).

Saggaf, Muhammad Ilmi, Muhammad Wildan Arif, Muhammad Habibie, and Khairul Atqiya. “Prinsip Komunikasi Islam Sebagai Etika Bermedia Sosial.” Journal of Communication Studies 1, no. 01 (2021): 15–29.

Sampurna, A, A Taufiqurrohman, A F Nasution, and ... “Konsep Dan Definisi Komunikasi Politik.” Jurnal Pendidikan … 8 (2024): 26772–77.

Siahaan, Sabarudin, Hasrat Efendi Samosir, and Anang Anas Azhar. “Strategi Komunikasi Politik Affan Alfian Bintang Dalam Pandangan Islam Untuk Memenangkan Pilkada Kota Subulussalam Tahun 2018.” JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study 7, no. 1 (2021): 1–10.

Simamora, Irma Yusriani, Alya Azra Mutia Nasution, Dona Dwi Novita, Zidan Syahira, Windi Sakila Nazwa, Rusydi Aulia Siregar. “Peran Generasi Z dalam Pemilu 2024 di Indonesia.” Jurnal Pendidikan Tambusai 8, no. 1 (2024): 5918-5922.

Simanjuntak, Andreas Saut, and Yusa Djuyandi. “Gen-Z Dan Politik : Menelusuri Strategi Kampanye Media Sosial Atalia Praratya Dalam Pemilu Legislatif 2024” 3, no. 2 (2024): 62–74.

Siregar, A.S et al., “Analisis Uses And Gratification Dalam Menentukan Strategi Dakwah Virtual.” An-Nadwah 28, no.2 (2022): 1-12.

Sugiyono. "Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D." Bandung: Alfabeta. (2020).

Sukma, Fadjar, and Saparuli. “Menimbang Demokrasi Deliberatif Dalam Proses Pembentukan Hukum Yang Demokratis Di Indonesia )” 01, no. 03 (2021): 140–54.

Sumarni, Lilik. “Pemilu 2024 Dalam Agenda Media: Antara Simulakra, Hiperealitas, Dan Kekuasaan Oligarki.” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 3, no. 6 (2023): 4843–64.

Yulianti, Dwiana Binti, Dian Suluh, Kusuma Dewi, Ekapti Wahjuni Djuwitaningsih, Program Studi, Ilmu Pemerintahan, and Universitas Muhammadiyah Ponorogo. “Pemilih Pemula Dalam Pemilu 2024 : Membangun Kesadaran Politik” 5 (2024): 528–33.

Zulhilmi, Zulhilmi. “Pola Komunikasi Politik Eksekutif Dan Legislatif Dalam Proses Pembangunan Kesejahteraan Rakyat.” Asia-Pacific Journal of Public Policy 7, no. 1 (2021): 1–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jp.v8i1.30307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats


sintaDOAJgoogle-scholarmorarefonesearchbasegarudaicidrjiresearchbibNelitiworldcatcrossrefscilit 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Pascasarjana UIN Ar-Raniry Building,
Jl. Ar-Raniry No. 1, Darussalam,
Banda Aceh - Aceh 23111
Phone : 085173104474
Email : [email protected]

Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
www.ar-raniry.ac.id